سرخط خبرها

گلایه خانواده‌های معتادان از نبود امکان برقررای ارتباط در کمپ ماده ۱۶

  • کد خبر: ۱۹۱۹۵۲
  • ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴
گلایه خانواده‌های معتادان از نبود امکان برقررای ارتباط در کمپ ماده ۱۶
خانواده معتادان از کمبود‌ها و نداشتن ارتباط با بیماران در کمپ‌های اجباری گلایه دارند.

به گزارش شهرآرانیوز مسئله اعتیاد به مواد مخدر یکی از چالش‌های جدی اجتماعی در جوامع مختلف به شمار می‌آید که تأثیرات گسترده‌ای بر فرد، خانواده و اجتماع دارد. در این راستا، سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف در جامعه تلاش دارند تا با راه‌های متعددی از جمله احداث و تأمین مکان‌هایی برای ترک اعتیاد زمینه رهایی از این بیماری را برای معتادان راحت‌تر فراهم کنند.

برای کمک به این گروه از افراد جامعه، دولت و سازمان‌های خیریه تلاش‌هایی را هم انجام داده‌اند. یکی از این تلاش‌ها جمع‌آوری و نگهداری معتادان در کمپ‌های ماده‌۱۶ است. کمپ‌هایی که معتادان به صورت داوطلبانه یا با حکم قضایی در آنجا نگهداری شوند. در عین حال برنامه‌های ترک اعتیاد و بازگشت به زندگی عادی هم برای آن‌ها اجرا شود؛ بنابراین اگر معتاد متجاهر و بی‌خانمانی در سطح شهر رؤیت شود با محوریت نهاد‌های مسئول این معتاد به کمپ ماده‌۱۶ هدایت می‌شود.

به گفته محمدحسین صالحی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، در تیر سال گذشته طبق برآورد دستگاه‌های متولی حدود ۹‌هزار معتاد متجاهر در خراسان رضوی وجود دارند که از این تعداد حدود ۷ هزار نفر از آن‌ها در مشهد ساکن هستند.

وجود ۷‌هزار معتاد متجاهر در مشهد و انتقال دوره‌ای این افراد به کمپ‌های ماده‌۱۶ موضوعی است که این روز‌ها از سوی مخاطبان ما مورد گلایه قرار گرفته است. گلایه برخی از معتادان بهبود‌یافته و خانواده‌های آن‌ها در خصوص وضعیت نامناسب برخی کمپ‌ها، کمبود امکانات و دسترسی نداشتن به تلفن، هزینه‌های بالای مراکز خصوصی ترک اعتیاد و مشکلات این قشر در خصوص تهیه دارو‌های مورد نیاز بیماران بهبود‌یافته از جمله مواردی است که در پیام‌های مردمی به دستمان رسیده است.

طرح ۳ مشکل

شهروندی در پیامکی به ستون «حرف مردم» درباره دسترسی نداشتن، معتادان در کمپ ماده‌۱۶ به تلفن نوشت: برادرم دو ماه است در یک کمپ ماده ۱۶ بستری است. هیچ خبری از او نداریم. به خود مرکز هم که مراجعه می‌کنیم اجازه ورود و ملاقات نمی‌دهند. این چه وضعیتی است؟ دسترسی نداشتن به تلفن و ارتباط با خانواده چرا در کمپ‌های ماده‌۱۶ رعایت نمی‌شود؟ پیگیری کنید تا در کمپ‌ها امکان دسترسی محدود به تلفن از سوی معتادان در حال ترک اعتیاد وجود داشته باشد.

یکی دیگر از اعضای خانواده معتادان نیز در پیامکی درباره هزینه‌های مراکز خصوصی ترک اعتیاد نوشت: هزینه‌های مراکز خصوصی برای ترک اعتیاد بسیار بالاست و تأمین آن برای خانواده‌ها بسیار سخت است. دوست داریم عزیزانمان بهبود پیدا کنند، اما وضعیت اقتصادی ما آن قدر مساعد نیست که بتوانیم این همه هزینه را بپردازیم. کاش دولت و متولیان استان تسهیلات مالی برای خانواده‌ها فراهم کنند تا بتوانیم کمکی به عزیزانمان در درمان و ترک اعتیاد ارائه دهیم.

فاضلی، از دیگر معتادانی که در کمپ ماده‌۱۶ اعتیادش را ترک کرده است، درباره کمبود دارو برای ادامه درمان معتادان بهبود یافته در پیامکی برایمان نوشته است: یکی از مهم‌ترین مشکلات معتادان بهبود‌یافته در کمپ‌های ماده‌۱۶، تأمین دارو‌ها در حین و بعد از بهبودی است. داروی دتوکسین و برخی دیگر از دارو‌ها نسبتا گران هستند. متولیان باید دارو‌های مورد نیاز معتادان در حال ترک یا بهبود‌یافته را با قیمت‌های معقول تأمین کنند.

این شهروند ادامه می‌دهد: وقتی به داخل کمپ اجباری می‌رویم هرگونه ارتباطی با بیرون قطع می‌شود. فکر می‌کنم این یکی از قوانین آنجاست. البته در روز‌های اول روش درستی است، اما به مرور که فرد بهبود می‌یابد باید بتواند با خانواده یا نزدیکانش ارتباط بگیرد. عملا این کار میسر نیست حتی برخی خانواده‌ها از حضور معتاد خود در این‌گونه کمپ‌ها بی‌خبرند. این حق افراد است که بدانند.

دسترسی به تلفن با هماهنگی میسر است

به دنبال پیگیری این خواسته‌های شهروندان به سراغ معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی می‌رویم. غلامحسین دلبری، با بیان اینکه برای هر فردی که وارد کمپ ماده‌۱۵ می‌شود، در واحد مددکاری پرونده تشکیل می‌شود، ادامه می‌دهد: یکی از وظایف واحد مددکاری تماس با خانواده‌های آن‌ها ست (درصورتی که خانواده داشته باشند) و اگر خانواده تمایلی به نگهداری و ادامه درمان این افراد در مراکز ماده‌۱۶ نداشته باشند با هماهنگی مقام قضایی، این افراد به خانواده‌هایشان تحویل داده می‌شوند.

وی بیان می‌کند: اگر خانواده‎‌ای برای انتقال عضو خانواده‌اش رضایت داشته باشد ما هم از این موضوع استقبال می‌کنیم. در عین حال برای کمپ ماده‌۱۶ نیز افراد می‌توانند با هماهنگی واحد مددکاری با خانواده‌هایشان تماس بگیرند.

مشکلی در تأمین دارو وجود ندارد

دلبری اظهار می‌دارد: در مراکز ماده‌۱۶ تیم‌های درمان، مددکاری و روان‌شناسی به عزیزان تحت درمان خدمت‌رسانی دارند و در جهت پاکی و برگشت آن‌ها به خانواده و جامعه تلاش می‌کنند. ما حتی بسته‌های تشویقی برای افراد در کمپ‌ها در نظر گرفته‌ایم که در صورت رعایت این موضوعات از سوی افراد تحت درمان برای ترخیصشان زودتر اقدام خواهد شد.

معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به هماهنگی‌های لازم با معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ادامه می‌دهد: در حال حاضر مشکلی برای تأمین دارو وجود نداریم.

فعالیت ۱۵ کمپ ترک اعتیاد ماده‌۱۶

دلبری درباره هزینه‌های کمپ‌های ترک اعتیاد ماده ۱۵ نیز بیان می‌کند: خوشبختانه با دستور مقام قضائی در تعدادی از مراکز ماده‌۱۵ بخشی از هزینه‌های درمان کاهش می‌یابد. یعنی با وجود کمبود اعتبارات اگر فردی مشکلی دارد پس از بررسی تا سقف ۵۰ درصد، «یاری‌برگ» به آن‌ها تعلق می‌گیرد. «یاری‌برگ» همان برگه تخفیف‌داری است که از سوی ما به فردی که درخواست کمک ریالی دارد اعطا می‌شود. وی اظهار می‌دارد: در سطح شهر مشهد ۱۵‌کمپ ترک اعتیاد ماده‌۱۶ وجود دارد.

کمپ‌های حسن‌آباد (ویژه آقایان)، خلق‌آباد (ویژه آقایان)، اکبرآباد (ویژه خانم‌ها) دولتی هستند و مابقی کمپ‌ها متعلق به بخش خصوصی است. لازم به ذکر است بیش از ۳۰‌مرکز ماده‌۱۵ نیز متعلق به بخش خصوصی در سطح شهر وجود دارند. معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان درباره روال پذیرش معتادان متجاهر نیز می‌گوید: با دستور مقام قضایی از سوی نیروی انتظامی و با کمک شهرداری به جمع‌آوری معتادان متجاهر اقدام می‌شود و سپس این افراد به مرکز غربال منتقل می‌شوند. پس از غربال، مطابق با شیوه‌نامه‌های ماده‌۱۶ و تأیید مقام قضایی به کمپ‌ها فرستاده می‌شوند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->